موسسه بین المللی پژوهشی پیشگامان فناوران جاوید ایرانیان

اعزام دانشجو به استرالیا
Previous slide
Next slide

شرایط تحصیل در کشور چین

شرایط تحصیل در کشور چین در سال 2023 و مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش
اقبال به تحصیل در کشور چین به دلیل جایگاه و رشد اقتصادی این کشور در دههای اخیر رو به گسترش است، علاوه بر این، رویکرد دولت و مردم به تحصیلات عالی رشد به سزایی داشته است و سرمایه گذاری در بهینه سازی آموزش عالی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

کشور چین در شرق آسیا قرار گرفته و جمعیتی بیش از یک میلیارد و چهار صد میلیون نفر را در خود جای داده است و به عنوان پر جمعیت ترین کشور جهان شناخته می شود. این کشور با مساحتی بالغ بر نه میلیون کیلومتر مربع چهارمین کشور وسیع دنیا به حساب می آید. پکن پایتخت سیاسی این کشور و شانگهای را می‌توان مرکز اقتصادی چین به حساب آورد. شهرهای هنگ کنگ، تیانجین ، ووهان ، گوانگ ژو و شن ژن و شین و سین کیانگ از دیگر شهر های مهم چین به شمار می آیند.
باید اذعان کرد که با رشد سریع اقتصادی، فرصت های زیادی برای کسب و کار در این کشور بوجود آمده که همین امر امکان تحصیل بهتری را نیز فراهم آورده است .

در مقایسه با کشورهای دیگر از جمله آمریکا، هزینه تحصیل در چین نسبتا ارزان است. این امر بدین معنی است که فرد می تواند با قیمتی مناسب در یکی از دانشگاه های برتر جهان تحصیل کند.
موسسات آموزش عالی در این کشور شامل موسسات تحقیقاتی، موسسات تخصصی، دانشگاه های حرفه ای، کالج ها، موسسات نظامی و مدارس پزشکی می باشند که در حال حاضر بالغ بر ۲۶۰۰ موسسه می باشند.

شرایط تحصیل در مقاطع مختلف در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی چین در دوره های کاردانی ۲ تا ۳ سال طول می کشد؛ و برای دوره کارشناسی دوره ۲ یا ۳ ساله را باید گذرانند. البته طول دوره کارشناسی در رشته های پزشکی، طب سنتی چینی، معماری یا مهندسی به مدت پنج سال می‌باشد. گذراندن دوره کارشناسی ارشد که ۲ تا ۳ سال طول می کشد، پس از تکمیل دوره کارشناسی، و با موفقیت در آزمون ورودی آن رشته میسر می گردد .

متقاضیان برای دوره دکتری می بایست با شرکت در آزمون ورودی وارد مرحله دکتری تخصصی شوند. البته بعضی از موسسات آموزش عالی دوره کارشناسی ارشد را همراه با برنامه دکتری ترکیب و ارایه می کنند.

دلایل انتخاب چین برای تحصیل بسیار زیاد است:
از جمله یک فرصت بسیار خوب برای کشف پرجمعیت‌ترین کشور جهان خواهد بود؛ بدون شک فرد در این مدت ترکیب بی‌نظیری از تمدن باستان و مدرن و همچنین زیبایی منظره و زندگی شبانه شلوغی را تجربه خواهد کرد.
سفر و اکتشاف
همراه با ملاقات با دیگر دانشجویان از سراسر جهان فرصت مناسبی برای آشنایی و تجربه زندگی کردن با فرهنگ های ملت های دیگر برای فرد فراهم خواهد شد.
وسعت قلمرو و سرزمین چین به معنای تنوع بسیار زیاد آب و هوا، همراه با تنوع فرهنگی اقوام مختلف این سرزمین پهناور است. برای لذت بردن از جشنواره یخ، می‌توان به شمال شرقی چین و شهر هاربین سفر کرد، به پیست‌های اسکی رفت و هوای زیر ۲۵ درجه را تجربه کرد، البته همزمان می‌توان به سمت جنوب به بهشت ساحلی گرمسیری جزیره هاینان تجربه ماندگار دیگری را امتحان کرد.

به دنبال پیشرفت سریع اقتصادی در کمتر از پنج دهه ، شهرهای چین برای ساختارهای باستانی چشمگیر، مانند دیوار بزرگ و شهر ممنوعه، معبد آسمانی، از آثار معماری مدرن -از آسمان‌خراش‌های سر به فلک کشیده شانگهای تا لانه پرنده المپیک پکن- را به جاذبه های گردشگری خود افزوده است.
رسد سریع علوم و تکنولوژی حمل‌ونقل و رفت و آمد پیشرفته و مدرن، و راحت و ارزان قیمت را در این کشور فراهم آورده است.
راه‌آهن سریع‌السیر چین با حداکثر سرعت بیش از ۳۰۰ کیلومتر در ساعت همراه با امکانات رفاهی و همچنین خدمات غذاخوری سفر دلپذیری را برای افراد فراهم می‌اورد. موقعیت جغرافیایی چین این کشور را به بسیاری از کشورهای دیگر آسیایی نزدیک کرده است،
از شانگهای می‌توانید با طی کردن ۲ تا ۳ ساعت با هواپیما به هنگ‌کنگ، تایپه، توکیو، سئول و هانوی رسید. امکانات سفر در این کشور پهناور بسیار زیاد و متنوع و نسبتا ارزان است.
به لحاظ اقتصادی و در مقایسه، تحصیل در چین
ارزان‌تر از کشورهای اروپایی، ایالات متحده امریکا ، ژاپن، کره جنوبی و بسیاری از کشورهای دیگر است. اخذ بورس تحصیلی از دولت، دانشگاه‌ها، بنیادها و شرکت‌های چینی برای حمایت از دانشجویان بین‌المللی در رشته‌های مختلف دانشگاهی طراحی شده است. در چین، هزینه‌ و شهریه تحصیل در هر ترم معمولاً به بیش از 1000 دلار آمریکا نمی رسد، بعضی از دوره‌های کوتاه مدت زبان فقط در حد چند صد دلار هزینه دارند. هزینه های روزمره و غذا و پوشاک بسیار مقرون به صرفه است. حضور بیش از پانصد شرکت تجاری و اقتصادی برتر جهان در چین و در مناطق بسیار با اهمیت، مثل هنگ‌کنگ، شانگهای و پکن، فرصتی بسیار استثنایی برای تحصیل و حضور در چین را برای دانشجویان خارجی فراهم کرده است. کاملاً واضح است که افرادی که تجربه آشنایی با زبان چینی و تجربه زندگی مشترک در چین را دارند در سرتاسر جهان از نظر شغلی دارای مزیت برتری خواهند بود.

چین به‌عنوان یک بازار عظیم برای شرکت‌های چند ملیتی به حساب میاید، و کارفرمایان به‌خوبی می‌دانند که درک واقعی از چین، فرهنگ و مردم چین یک مزیت بزرگ برای مدیران و افرادی است که می خواهند رهبران اقتصادی و تجاری نسل بعدی و آینده جهان باشند.
چین در نظر دارد با سرمایه گذاری بیشتر در بخش آموزش عالی، تعداد بیشتری از دانشگاه‌های برتر خود را به سطح جهانی برساند. بسیاری از دانشگاه‌ها برای کسانی‌که زبان چینی نمی‌دانند، برنامه‌هایی به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند تا ضمن بهره مندی از زبان، بتوانند مدارک دانشگاهی خود را اخذ کنند. باید دانست که مدرک رشته‌های پزشکی، مهندسی، علوم اقتصاد و تجارت، MBA بسیار مورد توجه است.

موضوع با اهمیت دیگر اینست که، دولت چین توافقنامه‌ هایی را برای تایید متقابل مدارک دانشگاهی با بعضی از کشورها امضا کرده است به همین دلیل، در اکثر کشورهای توسعه یافته مدارک تحصیلی اعطا شده توسط دانشگاه‌های چین، قابل قبول و شناخته شده است.

پیمایش به بالا